zondag 4 januari 2009

Arte Del Sueno


Louis XIV
de zonnekoning

Regie : Sofie Pluym
Spel : Simon Van Gansbeke, Wim Dekoker, Dean Vancoillie,
Shauni Dekoker, Siska Blomme, Liesje Demuynck, Joana Colpaert,
Joppe Dekoker, Claudine Noppe, Filiep Vanwymelbeke, Mattijs
Otté, Hannes Bruyneel, Ilse Wijffels, Thomas Schietgat &
Paul Verschuere

XXXX

Deze namiddag naar "Louis XIV" geweest. En ik moet zeggen dat ik heel veel bewondering heb voor deze groep. Ze slagen er toch in om met een groep jeugdige amateurs een afgewerkte voorstelling te brengen. Het is misschien niet de beste musical die ik ooit zag. Daarvoor zijn er net iets teveel intriges waardoor alles onafgewerkt blijft. Zo zijn drie romances in één voorstelling iets teveel van het goede en bleef ik op mijn honger zitten wat de nevenintrige met de Duc de Beaufort betreft. Wel een schitterende regie met een hele mooie choreografie. Zo werd er optimaal gebruik gemaakt van het al bij al sobere, maar hele mooie decor. Het spel met de trappen vond ik zeer mooi. Ook het licht was fantastisch en nergens stoorde mij de overgang van de ene lichstand naar de andere. Dit plaatje werd compleet gemaakt door de hele mooie livemuziek.

Ook het spel was goed tot zeer goed. Alleen heel jammer dat de solisten van een ongelijk niveau waren. Françoise en Monsieur le Frère waren fantastisch, heel goed bijgebeend door een charismatische Louis. De rest van de cast haalde bij momenten het niveau van deze drie, maar lang niet altijd. En dat is toch bijzonder jammer. Het blijft nog altijd een musical, waar de zangstemmen heel belangrijk zijn.

Nogmaals "Chapeau !" en tot binnen twee jaar !

1 opmerking:

Anoniem zei

Wel, normaal ben ik niet te vinden om m'n mening zo uitdrukkelijk via blogspot rond te strooien. Ieder heeft z'n eigen perseptie over de dingen die hij ziet en is dus persoonlijk maar voor deze musical wil ik wel een uitzondering maken.
Ik heb deze musical in Harelbeke 2 keer gaan bekijken en ik moet zeggen dat ik van beide voorstellingen met volle teugen heb genoten.
Als ik dan toch m'n kritische kijk mag laten spreken dan heb ik toch een aantal zaken die voor verbetering vatbaar zijn.
Ik vond dat de continuïteit van het verhaal toch in een aantal opzichten verstoord werd. In eerste instantie vond ik dat de black-outs bij scenewissels het geheel afremde. Ik snap natuurlijk wel dat dit om praktische redenen zeer moeilijk lag maar toch, de wissels konden sneller en misschien was het beter om de muziek reeds in te zetten tijdens decorwissels.
In tweede instantie ontbrak de schwung soms in het spel waardoor de aandacht wat minder werd. Misschien samen te vatten in een Shakespeariaanse oneliner: to be or not to be...?
Ook wat de muziek betreft kwam het soms wat aarzelend over. Zou het misschien niet beter zijn dat de band voor het podium zich bevind en niet in de coulissen? Het zou de wisselwerking tussen zang en begeleiding alleen maar ten goede komen. Ik zou ook eerder kiezen voor een bassist dan voor een contrabassist. Het zou de muziek voller maken.
Ik weet dat dit heel kritisch is maar ik heb nu éénmaal de handicap dat ik zelf graag theater maak en bij andere producties eerder kijk naar de zaken die beter kunnen.
Maar voor alle duidelijkheid, en ik richt mij dan ook in het bijzonder aan de ploeg van Arte de Sueno: Het was een schitterende productie die absoluut mocht gezien worden! Prachtige kostuums, schitterend decor, een zeer mooie belichting die ik nog maar zelden gezien heb. Als praktisch alle voorstellingen uitverkocht zijn hoeft niemand er aan te twijfelen dat De zonnekoning een succes was. Dit smaakt naar meer!