dinsdag 24 november 2009

Uniroyal

Uniroyal
(Jo Van Damme)
door Het Vernieuwd Gents Volkstoneel


Regie : Bob De Moor
Spel : Daan Hugaert, Mieke Bouve, Barbara Sarafian en Jurgen Delnaet

XXXX

We bevinden ons in de bandencentrale van Antoine (lees Albert) Deconinck, "de koning" van de radiaalbanden. Zijn vrouw Nicole (lees Paola) is van Italiaanse afkomst. Zij wil met pensioen en gaan rentenieren in Italië. Ze hebben twee mogelijke opvolgers : de "domme" Kevin (lees Filip) en "losbol" Bruno (lees Laurent). Bruno is volgens hen niet geschikt om de zaak over te nemen. Hij is niet standvastig genoeg. Kevin daarentegen ... ("Ik wil koning worden."). Daarenboven worden ze geboycot door hun inwonende schoonzus Fabienne (lees Fabiola), weduwe van de broer van Antoine, Raoul (lees Boudewijn). U leest het, dit is een klucht die serieus de draak steekt met ons koningshuis. Dit leidt tot bijwijlen hele grappige situaties (Fabienne die via het horloge van Raoul met hem spreekt in de hemel, de processie van Echternach, enz.), maar af en toe wordt het net iets te plat naar mijn gevoel. De humor overstijgt vaak niet het niveau van "De Kampioenen" of pakweg "Samson en Gert" en is dikwijls nogal voorspelbaar ook.

Gelukkig zijn daar de acteurs, die alle vier schitterend staan te acteren. Daan Hugaert is perfect gecast als de soms norse Antoine, goed bijgestaan door Mieke Bouve. Maar het zijn vooral Jurgen Delnaet en Barbara Sarafian die de show stelen. Delnaet speelt een dubbelrol als Kevin en Bruno en doet dat fantastisch. En Barbara Sarafian bewijst nog maar eens waarom ze in mijn ogen één van de grappigste actrices is die ik ken. Ze is bij momenten hilarisch als Fabienne en weet moeiteloos het publiek op haar hand te krijgen. Het zijn de acteurs die dit stuk doen uitstijgen boven het niveau van een gewone klucht.

Maar ik heb goed gelachen en daar is het hen waarschijnlijk om te doen. Ik zou dus zeggen : opdracht volbracht, Vernieuwd Gents Volkstoneel !

Geen opmerkingen: