woensdag 18 november 2009

Blankenberge

Blankenberge

(Tom Lanoye)
door Zwevegems Teater



Regie : Eric Meirhaeghe
Spel : Sylvia Delabie, Hilde Haerynck, Magda Callens, Bart Opsomer, Stoffel Van Boeckxsel, Eugène Delabie, Simon Vancraeynest en Jef Depaepe

XXXX

Ik heb iets met het Zwevegems Teater. Ik ben al jaren lid van het trouwe publiek en sinds een aantal jaar ben ik ook spelend lid geworden van het Teater zelf. Met heel veel mensen daar kan ik het zeer goed vinden. Zo ook met de regisseur van dit stuk. Hem een vriend noemen, is misschien veel gezegd, maar we kunnen het heel goed met elkaar vinden. En ik heb ook al heel veel mooie stukken gezien van het Zwevegems Teater.

"Blankenberge" is zo'n typisch oervlaams stuk. En dat moet, naar mijn bescheiden mening, ook op z'n vlaams gespeeld worden. Rauw, realistisch, uit de buik. Dit is zo'n stuk dat langzaam oprijst uit die oervlaamse klei om je dan uiteindelijk naar de keel te grijpen. En de komische intermezzi moeten er zijn en blijven, maar ze mogen het einde niet teniet doen, wat hier wel gebeurde. Het tempo zat net niet strak genoeg en als er dan al eens wat vaart insloop, dan werd dat alweer teniet gedaan door een of ander weinig zeggend beeld dat daarenboven ook nog eens het spel van de acteurs serieus belemmerde (bvb. : het klimmen in de luchters, ...). We zagen ook acteurs die hun tekst precies net niet goed genoeg onder de knie hadden, wat natuurlijk ook het tempo niet ten goede kwam. Tenslotte zat ook de komische timing bij momenten heel verkeerd, wat lachsalvo's op het verkeerde moment met zich meebracht. En dit alles zorgde ervoor dat het einde je niet bij de keel greep, maar eerder op de lachspieren werkte ... tenzij dat de bedoeling was natuurlijk. Dan herzie ik mijn mening !

Snel naar het volgende, zou ik zeggen !

Geen opmerkingen: