woensdag 27 april 2011

Zwijg, kleine !!!

Zwijg, kleine !!!
(Fitzgerald Kusz)
door De Gebroken Spiegel


Regie : Jef Depaepe

Spel : Sofie Claerhout, Lisa Van Loo, Christophe Van Asten, Griet Soenens, Stoffel Van Boeckxsel, Hugo Lefebvre, Griet Van Nieuwenhove, Cynthia Vansteenkiste, Filip Deprez en Hilde Herpels

Aangezien Griet meespeelt in dit stuk van "De Gebroken Spiegel", is het voor mij een beetje moeilijk om hier een objectieve mening over te geven.  Vandaar dat ik ook geen kwotering toeken aan deze productie.  Toch wil ik met jullie delen wat ik ervan vond.  Ik heb het stuk ondertussen al een aantal keer gezien en per kijkbeurt bevalt het mij meer en meer.  Een strakke regie en goed spel zorgen voor een aangename en plezante toneelervaring.  Het stuk op zich is wat het is.  We krijgen een familiekroniekje, één dag uit het leven van een aantal mensen op het Plechtige Communiefeest van Eddietje.  En we zien rake typeringen.  De personages zijn uit het leven gegrepen en worden ook levensecht gebracht door de naar mijn mening sterke cast.  Stuk voor stuk natuurlijke vertolkingen van gewone mensen.  Een speciale vermelding misschien voor Christophe die erin slaagt een geloofwaardig jongetje neer te zetten, toch geen gemakkelijke opdracht.

Ook het decor en de belichting zijn van een hoog niveau.  We kijken binnen in de woonkamer van Yvonneke en Robert.  Achter de woonkamer ligt de gang naar de voordeur, enkel gescheiden door twee schuine wanden die de volledige muur voorstellen.  Hierdoor krijgen we ook die gang te zien.  Goed gevonden en het werkt.  Rechts achteraan ligt de keuken met een venster die uitgeeft op het koertje.  In de keuken zien we een constante bedrijvigheid van de twee hulpjes en af en toe van één van de andere personages.  Als de voordeur opgengaat, zien we het zonlicht binnenvallen.  Heel knap allemaal en het geheel van dit alles zorgt ervoor dat dit een aangename kijkervaring is.  Proficiat, Bellegem (en jij vooral, Grietje x) !

Geen opmerkingen: