zondag 15 juni 2008

3:10 to Yuma


XXXX

Hoort een filmrecensie thuis op de blog van Klakkeboem ? Die vraag stel ik mij nu al een tijdje. En ik moet het antwoord schuldig blijven. Maar het blijft één van de grootste hobby's van althans één van de leden van Klakkeboem, namelijk van mezelf. En ik geniet ook van de acteerprestaties in films. Daar is ook mijn liefde voor het acteren ontstaan. Conclusie : een recensie af en toe mag wel zeker ?

En zeker als het een film van dit kaliber betreft. En te denken dat de film de bioscoop in onze contreien bijna niet haalde. Wat ben ik blij dat hij dat wel deed. "3:10 to Yuma" is de remake van de gelijknamige western uit 1957 met Glenn Ford. De film gaat over rancher Dan Evans (een sublieme Christian Bale) die in geldproblemen zit en het aan de stok krijgt met een lokale landeigenaar. Deze laatste wil de grond van Evans opkopen om een spoorlijn door te trekken. Toevallig komt Evans in contact met Ben Wade (een al even schitterende Russell Crowe), die zijn zoveelste postkoets overvalt. Als Wade wat te lang bij zijn liefje blijft, wordt hij gepakt en Evans besluit om de groep te vergezellen die hem op de trein van 3u10 naar Yuma moet zetten ...

Dit is voor mij het schoolvoorbeeld van een western (ik speel ook zelf al lang met de gedachte om ooit eens een western te maken) met stoere cowboys, schitterende landschappen en morele kwesties. Wat de film echter zoveel beter maakt dan een doorsneewestern, is de karaktertekening. Dit zijn niet gewoon stoere cowboys. Dit zijn echte mensen. En als die mensen dan ook nog eens zo goed gespeeld worden door klasbakken Bale en Crow, dan is het feest compleet. Het verbale steekspel ("duel") tussen beide acteurs is van een zelden gezien niveau. Dit zijn twee acteurs die heel duidelijk weten waarom ze iets zeggen en hoe ze dat dan moeten zeggen. Schitterend gewoon ! Ze worden bovendien geflankeerd door een schitterende Ben Foster als Charlie Prince, de rechterhand van Wade en Peter Fonda als Byron McElroy, de premiejager. Niet dat alleen de acteurs goed zijn, ook de actie is zeer mooi en strak in beeld gebracht. Zo is de laatste 20 minuten één lange shootout tussen alle protagonisten, slechts nu en dan onderbroken door een korte dialoog tussen Crowe en Bale. Als je van westerns houdt, ga dan zeker kijken. En als je niet van westerns houdt, ga ook maar kijken. Dit is tot nu toe één van de betere films van het jaar. Ciao !

1 opmerking:

Anoniem zei

Uw aanbeveling is bij deze genoteerd; Kurt.