zondag 26 oktober 2008

Loft


Eric Van Looy is de grootste regisseur van Vlaanderen. Daar bestaat nu geen twijfel meer over. Met zijn nieuwe film "Loft" presenteert hij terug een pareltje. Alhoewel de acteerprestaties soms wat statisch en/of mat zijn, maakt de regie en het camerawerk veel goed. Het verhaal gaat over 5 mannen die samen een loft aan de Noord-oever van Antwerpen delen die ze vooral gebruiken om afspraakjes met losse scharrels verborgen te houden van hun echtgenotes. Als op een dag het lijk van een vrouw gevonden wordt in de loft, beginnen de 5 vrienden al vlug elkaar te verdenken en komt hun vriendschap onder zware druk te staan. Een bijkomend probleem : als de politie op de hoogte wordt gebracht, komen ook de echtgenotes alles te weten over het geheime liefdesnestje. Het scenario werd geschreven door Bart De Pauw en kan best concurreren met de scripts die in hollywood worden geproduceerd. Het verhaal bevat voldoende afwisseling en plotwendingen zodat je tot op het einde met volle aandacht naar het scherm blijft turen. Jammer genoeg moeten Eric en Bart het doen met de Vlaamse acteurs die we bij iedere Vlaamse productie te zien krijgen. De acteurs doen hun best om hun personage zo goed mogelijk te vertolken maar toch slaagden ze er niet in om enige vorm van sympathie of medeleven bij mij op te wekken. Het was wellicht een betere keuze geweest om met onbekende acteurs te werken. Een tip voor Koen De Bauw : stop aub eens met de brave goedzak te spelen. Waarom niet eens een slechterik ? Besluit : goede film, dankzij het puike werk van de regisseur maar het ontbreekt de acteurs aan dat net ietsjes extra meer om van de film een meesterwerk te maken. Wellicht laat een remake met Amerikaanse acteurs niet lang op zicht wachten. En waar blijft die eerste Oscar voor Eric ? Mijn stem heeft hij in ieder geval al...

2 opmerkingen:

Kurtie zei

Bedankt, Pedro, je hebt me nog benieuwder gemaakt dan ik al was ! Erik Van Looy is inderdaad een schitterende regisseur, maar ik ben het oneens met je wat die acteurs betreft. Filip Peeters is topklasse. Beter bestaat niet. Kijk maar eens naar zijn prestatie in "De Indringer" of "De Hel Van Tanger". En ook Koen De Bouw is voor mij een klasbak. Daarnaast vond ik Koen De Graeve schitterend in Katarakt en Bruno Van Den Broecke zie ik ook graag bezig. Maar misschien heb je voor deze film wel gelijk. Ik ga me er zelf zeker eens van vergewissen.

Anoniem zei

Beste Kurt,

Moesten we het altijd eens zijn met elkaar, dan zou het maar een saaie boel worden. Wat je zegt is waar maar in deze film vond ik ze niet echt een topprestatie neerzetten. Goed maar geen top. Als ik dan toch moet kiezen, dan vond ik Matthias Schoenaerts de beste van de bende. Ik blijf bij mijn standpunt. Onbekende acteurs ware misschien beter geweest.