donderdag 23 april 2009

We zijn eraan begonnen

Gisteren de eerste repetitie gehad van ons volgende stuk bij Klakkeboem, m.n. "Een vloog over het koekoeksnest". Repetitie is misschien een groot woord, maar ik vond het althans zeer leuk en vooral heel interessant. Rudy (de regisseur) had op voorhand de acteurs ingedeeld in drie groepen : de patiënten (waar ik deel van uitmaak), de medische staf en de "buitenwereld". Gisteren waren alleen de patiënten aanwezig en de bedoeling was dat we ieder personage probeerden uit te diepen (zonder dat we nu al weten wie wij zullen spelen). Ik ben voorstander van dit soort repetities. Op die manier leert iedereen het stuk beter kennen en, belangrijker nog, we leren alle personages kennen. Iedereen die toneel speelt, weet dat er anders acteurs zijn die zich enkel en alleen met hun eigen rol bezighouden en geen oog of oor hebben naar de andere personages, terwijl dit toch heel interessant kan zijn voor de uitbouw van je eigen personage.

De bedoeling was om alle personages te overlopen, maar dit kwam er niet van. We deden er uiteindelijk vier van de acht : Ruckly, Scanlon, Chief Bromden en Billy Bibbit. Uiteindelijk kom je interessante zaken te weten en zie je ook dat er verschillende interpretaties zijn van de diverse personages. Na de "analyse" van elk personage mochten we dan onze interpretatie geven van het net besproken personage en dan stel je ook vast dat iedereen die personages op een andere manier gaat invullen. Heel tof, heel interessant allemaal.

Ik kijk nu al uit naar de volgende repetitie binnen twee weken !

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik deel je mening, Kurt. Eerst had ik iets van "Is dat nu nodig ?" maar op het einde was ik overtuigd. En het feit dat er heel passioneel werd gediscussieerd, bewijst dat we er allemaal willen voor gaan. Op naar de volgende !