dinsdag 22 maart 2011

Filmforum Oost-Vlaanderen




 

Jaarlijks organiseert het Centrum voor Beeldexpressie één filmforum per provincie.  Op deze fora wordt telkens een ervaren amateurcineast geconfronteerd met een jonge leeuw.  Gisteren maandag 21 maart 2011 ging het filmforum Oost-Vlaanderen door in Sint-Niklaas, bij foto- en videoclub Close-Up.  En ik was gevraagd als de "ervaren" amateurcineast.  Het moet gezegd dat ik toch een klein beetje nerveus was.  Ik mocht nog eens "Opposites Attract" laten zien.  Ik ben behoorlijk trots op die film, maar wist niet goed wat te verwachten van mijn collega-cineast.  Gelukkig verliep dit allemaal vrij informeel en voelde ik mij al snel op mijn gemak.  Ook vriend Ronny was van de partij om te komen supporteren.  Daniël De Vetter was moderator van dienst en bleek een vlotte babbel te hebben.

Na het zien van "Opposites Attract" mochten er vragen gesteld worden die ik dan verondersteld werd te beantwoorden.  Eigenlijk wel plezant en interessant om andere mensen te horen over jouw film (hoewel dit verschrikkelijk relatief is, want een film maken kan je niet alleen).  Mijn collega-cineast, Nicolas Caeyers, stelde de eerste vraag en we waren vertrokken.  Hij vond vooral dat we hele mooie camerabewegingen gebruikt hadden tijdens de film.  Toch een mooi compliment.  Na de pauze dan was hij aan de beurt.  Pas 18, eerstejaars student Narafi en al vier films op zijn palmares.  De film die we gisteren te zien kregen, was "Vogelvrij" (zie teaser-trailer), een knappe film over een jongen wiens vader uit de gevangenis komt en die hem niet mag gaan begroeten van zijn moeder.  Hij besluit dan maar om weg te lopen en zelf zijn pa op te zoeken.  Een goeie afwisseling tussen statief en handheld-camerawerk en mooi ondersteund door de fotografie.  Veelbelovend, deze jongeman.  Hierna mocht ik de eerste vraag stellen en dan de rest van de aanwezigen.  Algauw kwam de discussie op het gebrek aan jongeren bij de film- en videoclubs.  Nicolas bracht een aantal zaken naar voor die Daniël zeker zou meenemen naar een volgende vergadering bij het Centrum voor Beeldexpressie.  Nadien nog wat nagekaart met de aanwezigen en dan terug naar Zwevegem.  Vandaag was het namelijk weer werkdag !

Geen opmerkingen: