maandag 29 september 2008

Rock Avelgem

Zaterdagnamiddag en -avond trokken we naar Avelgem voor de eerste editie van Rock Avelgem. Wij (Arno en ik) waren er al heel vroeg bij omdat we per sé eens wilden genieten van "The Paranoiacs". Een beetje jammer van de magere opkomst, want "The Paranoiacs" deden waar ze goed in zijn, m.n. "rocken als de beesten". Het ene loeiharde nummer volgde het andere op en de decibels werden gretig de zaal in gestuurd.

Na "The Paranoiacs" nog even naar huis om Griet op te pikken en dan opnieuw richting Avelgem om te kijken naar het concert van ouwe rot Guy Swinnen met zijn band "Swinnen". Nadat ik hem het voorbije jaar drie keer aan het werk zag met "The Scabs", was het toch een beetje bang afwachten hoe hij het er zou vanaf brengen zonder zijn kompanen van weleer. En, wat blijkt, Guy Swinnen is en blijft gewoon een klasbak. Hij heeft weliswaar de nummers van "The Scabs" nodig om het publiek op zijn hand te krijgen, maar ook de nummers van zijn soloplaten mogen er zijn. Proficiat, Guy ! Je kan het nog, jongen !

Wat nu volgde, was voor mij het hoogtepunt van de avond : "De Mens". Ik heb "De Mens" nu al een keer of drie gezien en ze hebben mij, eerlijk gezegd, nog nooit ontgoocheld. Michel De Coster is één van de plezantste basgitaristen die ik ken en Frank Vanderlinden weet als geen ander hoe hij een publiek moet bespelen. Neem daarbij nog hun ijzersterke nummers en je hebt een concert om duimen en vingers bij af te likken. En hierna was het de beurt aan "De Kreuners". Dit blijft live een hele goeie groep, maar toch ook een beetje voorspelbaar (of misschien heb ik ze net iets te veel aan het werk gezien). En ze kwamen natuurlijk na "De Mens", die een fantastisch optreden ten beste gaven. Maar goed, Walter deed waar hij goed in is : een publiek amuseren met zijn gevatte one-liners en met hun tijdloze nederlandstalige pop- en rockliedjes. Arno was zo moe dat we na een half uur "De Kreuners" al huiswaarts keerden. Maar al bij al waren we, denk ik, tevreden over wat we de voorbije uren te zien en te horen hadden gekregen.

Geen opmerkingen: