maandag 1 december 2008

Kritisch ?

AMATEURTONEEL ALGEMEEN

Regie : alle amateurregisseurs
Spel : alle amateuracteurs
Technische ondersteuning : alle amateurtechnici

XXXX

Zondagvoormiddag zijn we naar de regiovergadering van Open Doek geweest. Interessant, zeker omdat deze keer de heer Bernard Soenens, directeur van Open Doek, aanwezig was en een aantal zaken verduidelijkte vanuit Open Doek Nationaal. Het werd me tijdens en na de vergadering nog maar eens duidelijk dat alle amateurtoneelmakers gedreven met hun ding bezig zijn en dat ze allemaal even grote twijfelaars zijn als ikzelf.

Langs deze weg wil ik daarom nog eens alle amateurtoneelmakers in de bloemetjes zetten en hen allemaal vier sterren geven voor het werk ze gedaan hebben en voor het werk ze in de toekomst nog allemaal zullen doen. Ik wil ook nog eens duidelijk stellen dat wij met de "recensies" die wij op deze blog geven geen afbreuk willen doen aan al het werk dat deze mensen verzetten. Integendeel, ik heb enorm veel bewondering voor het werk dat mensen steken in het creëren van een voorstelling. En ik wil zeker ook niet overkomen als iemand die dweept met het "betere" toneel en bijgevolg alle "kluchten" afbreekt. Eén bedoeling van de blog is om een kritische blik te werpen op het amateurtoneel en hopelijk zo mee te helpen aan het kwalitatief opwaarderen van het amateurtoneel in het algemeen. Ook ik word graag kritisch bekeken. Nu heb ik vaak de indruk dat amateurtoneel enkel bekeken wordt door familie en kennissen van acteurs en regisseurs. Hierdoor denken we te vaak dat we heel goed bezig zijn, wat zeker niet altijd het geval is. Het kan dan ook geen kwaad dat een buitenstaander eens een kritische blik werpt op hetgeen wij doen.

Vandaar ook deze oproep. Als je hier iets ziet verschijnen waar je niet mee akkoord gaat, reageer gerust. Schrijf uw eigen recensie. Ik ben zeker niet te beroerd om die te publiceren (op voorwaarde dat er geen aanstootgevende taal in staat natuurlijk). En leden van Klakkeboem zijn nog altijd welkom om lid te worden van de blog en zo hun eigen kijk te geven op het amateurtoneel in het algemeen.

Tot toneels !

Geen opmerkingen: