woensdag 5 november 2008

Top 10

En, zoals beloofd, hierbij mijn Top 10. "The Truman Show" klimt hoger na iedere kijkbeurt, maar ik denk niet dat hij ooit in staat zal zijn om "Dead Poets Society" van de eerste plaats te stoten. Twee films van dezelfde regisseur trouwens, met twee van mijn lievelingsacteurs. Beiden slagen ze erin om zowel komische als ernstige rollen geloofwardig neer te zetten (hoewel ze alletwee ook hele slechte films gemaakt hebben). En dan twee monsterfilms van nog twee grootmeesters van de cinema, m.n. Ridley Scott en Steven Spielberg. Beide films slagen erin om ons bang te maken van een monster zonder dat we het monster zien. Wat ik veel recente monsterfilms verwijt, is dat we het monster al na een kwartier te zien krijgen. Zowel in "Alien" als in "Jaws" duurt het meer dan een uur voor we een haai of een "alien" te zien krijgen. En dan nog een van mijn favoriete acteurs (en ondertussen ook regisseurs), namelijk Clint Eastwood. Met "Unforgiven" maakte hij de perfecte western. Een schitterend script, een fantastische regie en vier schitterende acteurs : Clint zelf, Morgan Freeman, Gene Hackman en Richard Harris. Meer van dat ! De rest van de top 10 is moeilijker, maar ik heb toch een poging gedaan om daar 5 relevante films in te stoppen.

1. Dead Poets Society
2. The Truman Show
3. Alien
4. Jaws
5. Unforgiven
6. Eternal Sunshine Of The Spotless Mind
7. Gladiator
8. Se7en
9. The Silence Of The Lambs
10. Toy Story

Akkoord ? Indien niet, geef gerust jullie commentaar of maak zelf een lijstje in de commentaren. Ik kijk er naar uit ...

3 opmerkingen:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Beste Kurt,

Volledig akkoord met uw top 10 en waarom niet ? Dat is voor iedereen persoonlijk he. Ik doe even moeite om mijn top 10 samen te stellen :

1. The Shawshank Redemption
2. Close Encounters Of The Third Kind
3. Shindler's List
4. Saving Private Ryan
5. Star Wars
6. Alien
7. The Green Mile
8. Memento
9. Se7en
10. Once Upon A Time In The West

Mijn top 10 is de afgelopen jaren regelmatig veranderd maar een paar klassieker zijn sterk genoeg om het nog een aantal jaren uit te houden. The Shawshank Redemption is een film die ik nu zeker al meer dan 10x gezien heb sinds zijn release in de bioscoop. Het verhaal, de acteerprestaties, het camerawerk, de regie... Alles is perfect. Op de tweede plaats staat een film die mij als klein jongetje achterover deed vallen. Een pareltje van Steven Spielberg die met de beperkte mogelijkheden van 30 jaar geleden een dijk van een film regisseerde. Ik weet nog dat ik als kleine man soms minuten lang naar de hemel stond te staren in de hoop om een glimp te kunnen opvangen van de buitenaardse wezens. En de scene aan Devils Tower geeft mij nog altijd rillingen. Zoals je ziet is Steven Spielberg een favoriete regisseur van mij, want hij komt meermaals voor in het lijstje. Ook de derde film is van zijn hand. En daarbij is alle commentaar overbodig vind ik. Een film die iedereen op de wereld zou moeten zien en die jaarlijks aan de jonge generatie zou moeten getoond worden in de les geschiedenis : NOOIT MEER OORLOG, NOOIT MEER ANTI-SEMITISME !!! De rest van de lijst in onderheving aan verandering maar zoals ik al eerder zei : het zullen verdraaid sterke films moeten zijn om de eerste 3 van hun plaats te drummen. Akkoord met mijn keuze of niet ? Ik wacht op jullie lijstjes en/of reacties..