zondag 23 november 2008

MAT


FRITUUR DE PRINSE
(Paul Berkenman)

X
XXX

Regie : Yvan Verscheure
Spel : Rik Viaene, Ingrid François, Kurt Lesaffre, Femke
Vandewiele, Martin Dusselier, Stefanie Desmet, Marc Huys,
Joris Bekaert, Eric Coeman, Elisabeth Deschamps,
Ronnit Viaene, Tobias Allegaert, Johan Meert &
Tine Tertooy

We waren met veel gisteren. Veertien om precies te zijn. En we "genoten" allemaal van Lucien en zijn fratsen in "Frituur De Prinse". Er was wel wat discussie over het feit of dit nu een mooi stuk is of niet. De meesten vonden van niet. Ik persoonlijk heb mijn twijfels. Steek hier wat meer tempo in en haal datzelfde tempo eruit op de gepaste momenten en je krijgt volgens mij een genietbaar stuk met leuke, komische passages, afgewisseld met dramatische momenten. Maar daarvoor moet alles goed zitten en dat was gisteren duidelijk niet het geval. Zo heeft de acteur, die hoofdpersonage Lucien mocht vertolken, mij nooit kunnen overtuigen. Bij momenten was hij zelfs ongewild komisch door een slechte timing. Zijn vrouw kon mij dan wel overtuigen en was ook de enige die het tempo erin probeerde te houden.

Persoonlijk vond ik het ook een foute keuze om de verschillende kleine tafereeltjes afzonderlijk te laten spelen en telkens de andere acteurs in een soort pose te laten staan. Om dit goed te laten werken, werd er ook elke keer opnieuw net iets te lang gewacht alvorens de volgende repliek werd gegeven. Daarnaast werd ook iedere beweging heel traag uitgevoerd (en soms ging dit tergend langzaam, geloof me) en pas na de volledige beweging werden de replieken ingezet. In het deel voor de pauze ging het nog, maar na de pauze was het gewoon saai. Iedereen zat eenvoudigweg te wachten tot het gedaan was. Kortom, alweer een stuk om snel te vergeten !

1 opmerking:

Anoniem zei

Volledig akkoord, Kurt.