donderdag 20 november 2008

KSMG Beveren vzw


THE DINNER PARTY
(Neil Simon)

XXXX

Regie : Bart Gerard
Spel : Johan Bonte, Joris Claus, Filip Vanderbeke,
Kathy Casier, Nele Deboeuf en Annemie Rennier

Wat een verademing om een amateurgezelschap te zien waar er heel homogeen geacteerd wordt. Ik was er al van overtuigd dat een toneelstuk creëren een zaak van teamwork is, maar het zien van het stuk gisteravond heeft mij nog maar eens gesterkt in die overtuiging. Weg met publieksspelers die alleen maar spelen voor zichzelf en voor hun eigen succes. Als je een toneelstuk creëert, doe je dat met een groep. En de bedoeling is dat je er als groep goed uitkomt. En dat was gisteren zeker het geval.

Ik zal niet wegsteken dat ik een grote fan ben van het werk van Neil Simon en ik vind "The Dinner Party" dan ook een heerlijk stuk. Wat een verschil met de creatie van Kotee Koer (Bissegem), waar we vorig jaar heen gingen. Deze keer zat het goed. Het tempo was goed, het decor goed uitgekiend en we konden genieten van een strakke regie van Bart Gerard. De eerste acteur kwam op en je voelde dat het goed zat. Maar toen ook twee en drie hun opwachting maakten, voelde je dat dit bijna niet meer stuk kon. De enige die mij, vooral in het begin dan, een beetje ontgoochelde, was de eerste vrouw die opkwam. Maar dat werd ruimschoots goed gemaakt door vrouw twee en drie. Wat een luxe om met zo'n degelijke acteurs te mogen spelen. De sfeer zat goed, de regie was ok (hier en daar een rare keuze wat de belichting betreft, maar dat zijn details) en de acteurs speelden hun typetjes (zonder hierin te overdrijven) op een zeer natuurlijke, menselijke manier. Kortom, een leuke toneelavond was het gevolg ! En veel te laat in bed was het tweede gevolg natuurlijk.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

We konden een half uur vroeger in bed hebben gezeten ... . Maar Zwevegem was te mooi hé :-)

Johan Bonte zei

Bedankt voor de lovende woorden. Tof dat jullie er van genoten hebben. Het was geen gemakkelijk stuk maar met de schitterende, originele regie van Bart en de 6 ervaren acteurs en actrices hebben we er hopelijk iets moois van gemaakt. Proficiat trouwens met de blog, ik zal ze verder volgen en met interesse de betere stukken er uit halen. Succes met klakkeboem. Johan

Kurtie zei

Bedankt. Blij dat je de blog volgt.