donderdag 11 juni 2009

Onrust

Ik heb het gevoel dat er nogal wat onrust heerst binnen Klakkeboem. Een aantal mensen loopt er niet zo gelukkig bij omdat er een aantal zaken binnen Klakkeboem niet naar wens verlopen. Misschien heeft dat te maken met het tussenseizoen. Iedereen evalueert voor zichzelf het voorbije seizoen en projecteert dat dan voor een stuk op de vereniging. Een aantal opmerkingen die ik hoor, zijn terecht. Ik loop ook rond met een aantal frustraties. Ik had echt gehoopt op een regie dit jaar, maar dat zal er waarschijnlijk niet van komen. En dat heeft niets met mij te maken of met de andere leden van Klakkeboem, maar met het feit dat er twee pistes bewandeld worden binnen Klakkeboem. En het gevolg hiervan is dat er ook twee stromingen zijn binnen Klakkeboem. Het gros wil dat de vereniging blijft zoals hij nu is : een gemoedelijke toneelvereniging die jaarlijks een dolle komedie brengt met daarnaast enkele leuke nevenactiviteiten. En dan heb je nog een paar pipo's die meer "kwaliteit" willen brengen. Die denken dat ze dat kunnen en moeten doen (en ja, je mag mij hier gerust bijrekenen). En het grote probleem is dat we alletwee gelijk hebben. Ik ben er ook van overtuigd dat iedereen binnen de vereniging echt wel zijn best doet. Ik geloof niet dat iemand een beslissing neemt om een ander te "pesten". Iedere beslissing wordt met de beste bedoelingen genomen.

Vandaar dat het hoog tijd is om eens (met de woorden van een goede vriend) inhoudelijk en structureel duidelijk af te lijnen wat Klakkeboem is, waar we naartoe willen en waar we nu staan. En misschien moeten we alle leden hierbij betrekken ook. En dan zetten we die visie op papier en verspreiden die onder alle leden. En dan maar hopen dat iedereen zich daarin kan vinden en dat we opnieuw, (om het met een cliché te zeggen) zoals vroeger, allemaal aan hetzelfde "zeel" kunnen trekken. Pas dan zullen we erin slagen om het bezoekersaantal weer op te krikken en om iedereen het gevoel te geven dat het goed toeven is bij Klakkeboem. Ik moet echter wel eerlijk en oprecht toegeven dat ik mij al altijd geamuseerd heb binnen Klakkeboem. Nu nog steeds trouwens. Ik wil mij dan ook voor de volle honderd procent inzetten om Klakkeboem de leuke en toffe vereniging te houden die hij nu is !

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben het 100% met je eens, Kurt. Iedereen wil het beste voor de vereniging. Ik geloof echt niet dat er iemand uit eigen belang bezig is en ik ben echt blij dat je mijn mening hieromtrend deelt. Laat ons van de vergadering aanstaande zaterdag dankbaar gebruik maken en alle meningen op tafel smijten. Ik sta open voor een eerlijke en creatieve discussie. En wat dat regisseren betreft : het kan nog steeds...

Vinc zei

Mja, er hangt iets in de lucht onder de knokse kerktoren. Een verlangen naar... Wat het wordt is nog in het duister tasten maar als iedereen met een postitieve, vastberaden en eerlijke ingesteldheid de discussie wil aangaan dan kan er alleen maar gewonnen worden.

Je mag nooit vergeten van waar je komt. Daarom dat ik regelmatig herinnerd wordt aan het feit dat het voor mij allemaal begon op een KSA-kamp ... :-). Het doet mij vooral denken aan het enthousiasme waarmee ik het deed. Hoe je kinderen kunt boeien en ontroeren, hoe het bij mij een soort adrenalinestoot gaf. Hetzelfde enthousiasme vond ik terug in de eerste jaren toen ik bij Klakkeboem de kans kreeg om mee te spelen in toneelstukken.
Je krijgt kansen om je talenten te ontwikkelen, je krijgt de smaak serieus te pakken, je legt je persoonlijke lat steeds maar hoger en hoger ... tot je op de grenzen botst van je eigen vereniging. Je eigen ambities stroken niet meer met de ambities van de groep. So, what's next? Je eigen ambities verbannen ten voordele van de groep? Je groep proberen aan te passen aan je eigen ambities? Hmmm, beide suggesties lijken mij absoluut geen oplossing... Wordt dus vervolgd...