donderdag 25 juni 2009

Theater Top 5 - Seizoen 2008-2009

Het theaterseizoen loopt nu toch stilaan op z'n einde. Jammer genoeg. Maar we hebben natuurlijk nog Spots op West waar we zeker eens een kijkje zullen gaan nemen en ook voor volgend seizoen hebben wij alweer een paar stukken gepland, waaronder "Gezongen Zeer" en "de Jossen". Dit seizoen hebben we 32 stukken gezien (ja, ik heb ze geteld), zowel van amateurs als van professionelen. En ik blijf erbij dat het tweede niet noodzakelijk beter is dan het eerste. Uit al die stukken heb ik geprobeerd om een Top 5 te distilleren. Wat was nu het beste dat ik gezien heb ? Het zou wel leuk zijn moesten alle theaterliefhebbers onder jullie ook jullie Top 5 doorgeven van de geziene stukken. Dan kunnen we meteen zien of we hierin overeenkomen of niet. Ik probeer ook een klein beetje te duiden waarom ik een bepaald stuk goed vond. De volledige recensie kun je natuurlijk ook nog altijd nalezen op deze blog. Ik heb telkens een link naar de pagina toegevoegd per stuk.

1. ABIGAIL'S PARTY (TAL Aalst)

En jawel, een stuk van amateurs heeft het gehaald. Ik vond het stuk al fantastisch toen ik het las en deze bewerking vond ik schitterend. Fantastisch concept, goede regie en steengoed spel. Alles wat een toneelvoorstelling nodig heeft om van een geslaagde voorstelling te kunnen spreken.

2. ADAMS APPELS (Olympique Dramatique & LOD)

Een van de laatste stukken die we dit jaar gezien hebben, maar wat voor één. Schitterend gewoon. Een bewerking van een filmscenario van Anders Thomas Jensen tot een musical. Maar dit was meer dan een musical. Dit was de perfecte mix tussen theater en muscial, gebracht door een schare schitterende acteurs en met de perfecte begeleidingsmuziek, ondersteund door hilarische danspasjes.

3. DAENS (Studio 100)

Deze behoeft weinig commentaar, denk ik. Iedereen die dit gezien heeft, zal beamen dat dit een steengoede musical was. En wat het allemaal nog mooier maakt, is dat dit een oerdegelijke, maar vooral ook oervlaamse musical is. En voor één keer eens geen bewerking van één of andere succesvolle buitenlandse muscical. Chapeau !

4. EEN KOEKOEK IN HET NEST (Triene Wup)

Misschien ben ik niet altijd even objectief, maar wie is dat ooit wel ? Dit is gewoon één van mijn favoriete stukken (films) aller tijden. Dit is gewoon een fantastisch verhaal. En ik vond deze bewerking van Triene Wup zeer te pruimen. Een hele mooie voorstelling gezien.

5. HEUVELS VAN BLAUW (De Balsemblomme)

Alweer wat subjectiviteit die binnensluipt wellicht. Ik heb dit stuk zelf ooit gespeeld en bewaar daar hele goeie herinneringen aan. En het blijft ook een schitterend stuk. Neem daar nog bij dat onze goeie vriend Vincent meespeelde in deze bewerking door De Balsemblomme en dit stuk kon niet ontbreken in deze top 5.

Zoals je ziet, hebben we heel wat stukken gezien en dan is het soms moeilijk om hieruit een Top 5 te distilleren. En bovenstaande stukken verdienen allemaal hun plaats in "mijn" (ja, want theater blijft een heel subjectief gegeven) top 5. Toch wil ik nog een paar stukken vermelden, die het net niet gehaald hebben, maar hier zeker ook niet hadden misstaan : MENUET door Theater Platteau, THE DINNER PARTY door KSMG Beveren, WOLF door Kommil Foo en EEN IDEALE ECHTGENOOT door Die Ghesellen. Laat gerust eens weten of jullie je hierin kunnen vinden of stuur je eigen Top 5je door. Het was een goedgevuld seizoen met ups en downs. Op naar het volgende ! Tot toneels !

Geen opmerkingen: