maandag 22 maart 2010

De Vrek

De Vrek
(Molière)
door Arko Dorpstheater


Regie : Johan Bonte
Spel : Noël Serruys, Lisa Thermote, Jimmy Trioen, Heleen Decuypere, Guillaume Noppe, Monique Vilez, Jaak Lammertyn & Noël Desmet

XXXX

Links een huis in de vorm van een schatkist en rechts bomen en struiken, gemaakt van crêpe-papier. Een kleurrijk decor dus dat al meteen verraadde waar de regisseur met zijn stuk naartoe wilde. En één voor één kwamen alle figuren op scène : Cléante in een felrode glitterjas met blinkende rode schoenen, La Flèche in een soort clownspak en L'Avare zelf in een versleten uitziende bontjas. Wat we te zien kregen, was dus een soort poppenkast. En dat werkte, voor mij althans. Dit werd namelijk ook doorgetrokken in de speelstijl. Veel staat of valt natuurlijk met "De Vrek" zelf en ik moet zeggen dat ik genoten heb van zijn spel. Om heel eerlijk te zijn, denk ik ook dat deze benadering van deze klassieker heel dicht in de buurt komt van hoe het stuk gespeeld werd ten tijde van Molière. Soms heb ik de indruk dat wij dit stuk meer inhoud willen geven dan het eigenlijk heeft. Het is een heel leuk uitgangspunt, maar het is en blijft een komedie dat aan een behoorlijk tempo moet gespeeld worden en pas dan tot zijn volle recht komt. Het blijft jammer van de "deus ex machina" op het einde, maar voor de rest een plezant stukje theater, maar ook niet veel meer dan dat.

Eén groot minpunt voor mij was het spel van de rest van de cast. Iedereen heeft zijn best gedaan. Dat staat buiten kijf, maar de meesten haalden toch het niveau niet van "De Vrek" zelf waardoor het stuk af en toe eens in een spreekwoordelijk "gat" viel. Dit werd goed opgevangen door een aantal leuke vondsten van de regisseur, maar hiermee kun je het niveau van het spel niet omhoogkrikken. Toch een plezante benadering gezien van deze klassieker. Hoewel ik eerlijk moet zijn en liever stukken zie van een recentere datum. Het thema van "De Vrek" is universeel, maar het stuk voelt af en toe wat gedateerd aan. Tot ziens, theatervrienden !

Geen opmerkingen: