maandag 8 maart 2010

De Spaanse hoer

De Spaanse hoer
(Fernando de Rojas in bewerking van Hugo Claus)
door Die Ghesellen

Regie : Hilde Vanderstraeten
Spel : Katrien Debaere, Jan Deleersnyder, Annie Depoortere, Luc Destoop, Debbie Manhaeve, Ingrid Vandekerckhove, Jean-Pierre Vandekerckhove, Norbert Vandercruyssen en Bieke Vanlaeken

XXXX

Heel leuk decor, bijna enkel bestaande uit twee bedden en een stoel. Goed gebracht ook. Vooral genoten van het spel van Calisto, Parmeno, Melibea, Celestina en de twee jonge hoertjes. Allemaal voortreffelijk gebracht. Alleen kon het stuk mij niet echt boeien. Akkoord, het was een bewerking van Hugo Claus, maar dan nog is het stof voelbaar in iedere repliek. Al ik weer eens naar een stuk van 100 of meer jaar oud zit te kijken bij om het even welk amateurtheatergezelschap, dan vraag ik me vaak af of er dan geen hedendaagse stukken geschreven worden misschien. Let wel, "Die Ghesellen" hebben echt wel hun best gedaan om hier een genietbare, bijna hedendaagse toneelvoorstelling van te maken en ondanks de vele geschrapte teksten en liedjes, bleef je voelen dat het hier om een heel oud stuk gaat. Ook en vooral door de teksten die niet altijd even goed bekten en dan ook nog vaak op rijm waren.

En zo kabbelde het eerste deel maar voort. De twee knechten zorgden wel voor enkele leuke intermezzi en ook het eerste liedje, gebracht door de twee jonge hoertjes, was best wel leuk. Gelukkig was het tweede deel stukken beter en zat er verdomd veel vaart in. Dit kon voor mij echter het gebrek aan tempo in deel één niet geheel goedmaken. Al bij al een leuke voorstelling gezien met goed spel !


Delen

Geen opmerkingen: