zondag 22 februari 2009

De Slappe Der Wet - De voorstellingen

Klakkeboem, meer bepaald mijn collega-acteurs zijn bezig met de voorstelllingen van "De Slappe Der Wet". En ik amuseer me wel. De Klakkeboem toneelweekends zijn sowieso altijd heel tof en gezellig en er wordt heel veel plezier gemaakt. Maar ook met het stuk op zich amuseer ik me wel. Het is een leuk decor en er wordt een simpel verhaaltje gebracht. Maar dat willen de mensen. Ze willen een verhaaltje waar ze niet al te veel moeten bij nadenken en waar ze liefst bijna constant mee moeten lachen. En hoe voorspelbaarder, hoe liever ze het hebben. Hier houden ze van. "Blijf maar dit soort toneel brengen !", zei iemand gisteren tegen me. "Dat zullen we zeker doen !", riep ik terug. En het is eigenlijk wel goed gedaan. Alle acteurs doen hun best en er wordt heel vlot op elkaar ingehaakt (toch heel belangrijk bij dit soort stukken). Ook hier kan ik me af en toe ergeren aan het feit dat er niet homogeen geacteerd wordt. De ene acteert nu eenmaal beter dan de andere. Maar dit is iets waar ik me waarschijnlijk zal moeten over zetten. Dit is eigen aan het amateurtoneel. Het blijft een groep vrienden die samen theater maken en dat is ook net het leuke eraan.

Laat ons dit maar zo houden. Maar laat ons alstublieft de echte theatermensen in de groep en in het publiek ook iets geven. Zij willen af en toe eens meer dan dit. Zij willen zich tonen, zich blootgeven en een deel van ons publiek wil dat ook zien. Dus laat ons er maar naar streven om in februari altijd komedies te blijven spelen (voor mij mogen ze ook wel van een iets hoger niveau zijn dan dit, maar ook niet altijd (waarom niet het ene jaar zo en het andere jaar een komedie van een iets hoger niveau)) en in november dan gaan we er echt voor met een stuk "die aan de ribben kleeft", zoals men zegt. Op naar de volgende !

Geen opmerkingen: