maandag 16 februari 2009

Striptease

Terwijl we met Klakkeboem de laatste hand leggen aan "De Slappe Der Wet" van Kamiel Kemels, zijn we zaterdagavond naar "Striptease" gaan kijken. Een komisch stuk van dezelfde schrijver. Op de dienst 'Bevolking' van het plaatselijke gemeentehuis gaan de 4 mannelijke werknemers gebukt onder het juk van hun vrouwelijke bazin die als een onverzettelijke tiran te keer gaat. Wanneer ze haar macht dan nog eens misbruikt om haar vrouwelijke lusten te bevredigen, besluiten ze om wraak te nemen. Ze willen aan de hand van een striptease hun bazin een koekje van eigen deeg geven. Natuurlijk lopen de repetities niet van een leien dakje met een overbezorgde moeder, een corrupte schepen en trouwlustige koppeltjes die steeds maar onverwachts binnen vallen. En dan kan er ieder moment nog een inspecteur op bezoek komen. Genoeg stof om van de ene hilarische situatie in de andere te vallen. Laat mij beginnen om de acteurs te feliciteren. Ze hebben mij werkelijk een plezante avond bezorgd. En zij hebben bewezen dat niet alle acteurs op hetzelfde niveau moeten spelen om het publiek te bekoren. Er werd volop gelachen en gebruld en iedereen ging met een tevreden gevoel naar huis terug. Een gesprek met de medewerkers leerde me dat ze vastbesloten blijven kiezen voor komische stukken. "We zijn het ons publiek verschuldigd en we genieten er zelf van om de mensen te horen lachen". Een standpunt waar ik mij volledig kan mee verzoenen. Waar maken we ons toch dikwijls zorgen over ? Er is niveauverschil tussen onze acteurs. So what ? Als ons publiek zich maar amuseert. En als ze dat doen, dan worden kleine foutjes op het podium met de mantel der liefde bedekt. Of niet soms ? Op naar de première van "De Slappe Der Wet" ! Ik ben er alvast klaar voor !

3 opmerkingen:

Kurtie zei

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk, Pedro. Ik lijk soms kritisch, maar ik probeer echt wel om ieder toneelstuk op zijn niveau te bekijken. Als je mijn recensies erop naleest, zul je zien dat ik één klucht wel geapprecieerd heb. Ik probeer gewoon eerlijk mijn mening te zeggen. Maar je hebt een punt, zoveel is zeker.

Anoniem zei

Dit was een algemene opmerking, Kurt. Niet persoonlijk aan u gericht. Ben zelf blijkbaar tot inkeer gekomen.

Kurtie zei

Ik weet dat het niet aan mij gericht was, maar ik voelde mij op de een of andere manier wel aangesproken. Vandaar de reactie.