donderdag 5 maart 2009

Toneelgilde De Lanteern

Het gezin van Paemel
(Cyriel Buysse)

Regie : Fabiola Depoortere
Spel : Wilfried Verschuere, Marleen Eeckhout, Bart
Verbeke, Jan Derudder, Geert Eeckhout, Delphine
Panen, Sofia Vanhaverbeke, Ann-Sophie Guillemyn,
Piet Verbeke, Johan Vandoorne, Dorine Dewitte,
Kevin Carrette, Fanny Oplinus, Lut Verlinde,
Frans Declercq, Tom Verbeke, Bénédict Driegelinck
& Luc Hoornaert


XX
XX

Als je al een tijdje meedraait in het circuit van het amateurtoneel, dan leer je heel wat interessante mensen kennen. Maar tegelijkertijd zie je ook dat dit een heel klein wereldje is. Gisteren gingen we kijken naar "Toneelgilde De Lanteern" van Kachtem. Zij brachten "Het gezin van Paemel" in een regie van Fabiola Depoorter (jawel, diezelfde Fabiola die bij ons "Closer" regisseerde). En dit werd een blij weerzien. Ook Nele, die meespeelde in "Closer", was aanwezig. Ik was vijftien minuten te laat, maar blijkbaar waren ze veel te laat begonnen, waardoor ik niets gemist had.

Het decor zag er op het eerste gezicht schitterend uit (met als klap op de vuurpijl drie levende kippen op scène). De aakleding van de acteurs was hedendaags. Misschien ken ik het stuk te goed, maar dit werkte voor mij toch als een soort anachronisme. Het verhaal speelt zich af in het begin van deze eeuw en door dit modern aan te kleden, kwam dit bij mij af en toe wat geforceerd over. Waar ik ook wat moeite mee had voor de pauze, was de chaos op scène. Deel twee was een stuk rustiger. Het vierde bedrijf vond ik zelfs zeer goed.

Ook het spel van de acteurs vond ik goed tot zeer goed. Mijn twee persoonlijke favorieten waren boer van Paemel en Masco, maar ook ma van Paemel kon mij meer dan bekoren. En het blijft natuurlijk een heel mooi verhaal, met een intriest einde. Kortom, een meer dan verdienstelijke poging om "Het gezin van Paemel" in een modern kleedje te stoppen. Proficiat aan Fabiola en aan de hele ploeg !

Geen opmerkingen: