maandag 16 maart 2009

Theater De Balsemblomme

Heuvels van blauw
(Dennis Potter)

Regie : Benjamin Van Tourhout
Spel : Joris Breugelmans, Wim Van Doorsselaere, Berten
Braeckman, Philippe Ceulemans, Vincent Vanhoutteghem,
Ellen Van Praet & Nancy Vanoverbeke

XXXX

We waren met veel van Klakkeboem, een twintigtal in totaal. Met drie auto's, tot de nok gevuld, maakten we de "verre" verplaatsing naar Gent. En dat allemaal om onze vriend en collega-acteur Vincent een hart onder de riem te steken. Leuk zaaltje daar, zaal "Tinnenpot". De zaal ademt een echte theatersfeer uit. We gingen de zaal binnen en ik was direct onder de indruk van het decor. Een aantal stellingen, bekleed met allerhande schroot en antiek, beheersten de scène. Je waande je in een andere wereld. Een donkere wereld. Niet echt een wereld waarin kinderen zich zouden voortbewegen, maar toch had dit iets van een speelplaats, een donkere speelplaats waar kinderen zich in hun stoutste (lugubere) fantasieën uitleven.

"Heuvels van blauw" is een heel mooi stuk. Misschien heeft het feit dat ik zelf ooit nog meespeelde in dit stuk hier alles mee te maken, maar ik denk het niet. Dit is een mooi stuk. Het duurt niet te lang en als dit goed gebracht wordt, dan grijpt het je direct naar de keel. Het pakt je. En het was goed gebracht. Wat een verademing om alweer een amateurtoneelgezelschap te zien waar zo homogeen goed geacteerd wordt. Geen enkele acteur stak er bovenuit, maar ook geen enkele bleef achter. Stuk voor stuk speelden ze hun rol goed tot zeer goed. Van de overmoedige haantje-de-voorste Peter tot de sul van dienst Donald. Mooi om naar te kijken, zeker weten. En bijzonder leuke vondst vond ik het feit dat alle acteurs constant op het podium bleven. Ze gingen ergens in de achtergrond post vatten en namen onopvallend deel aan het spel. Mooi.

Het enige wat mij bij momenten stoorde, was het constant roepen. OK, er mag wel eens geroepen worden. Dat moet zelfs soms, maar hier was het (voor mij dan toch) af en toe net iets te veel van het goede. Ook het einde was voor mij net niet sterk genoeg. Het werd iets te snel afgehaspeld. Misschien hadden ze dit iets langer moeten aanhouden om het publiek de kans te geven alles tot zich te laten doordringen. Maar misschien had dit ook gewoon te maken met het feit dat ik dit stuk zo goed ken, waardoor het einde voor mij ook geen verrassing meer was.

Al bij al een hele mooie voorstelling met een heel inventieve, creatieve regie en top acteerprestaties. Chapeau, Balsemblomme !

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooie review, Kurt.