vrijdag 13 maart 2009

Theater Gezelschap Balsemblomme


HEUVELS VAN BLAUW
(Dennis Potter)


Ik weet nu al een tijdje dat sommige van mijn vrienden sterk aan het groeien zijn als acteur maar toch weten ze mij nu al een paar keer op korte termijn met de mond vol tanden te laten staan. Gisteren zijn we met een groepje van 18 klakkeboemleden naar Gent getrokken om er de nieuwste voorstelling van Theater Gezelschap Balsemblomme te volgen. We waren allemaal benieuwd hoe Vincent het er zou van af brengen als Donald in het stuk Heuvels Van Blauw. Al vanaf het moment dat je het oude gebouw van Theater Tinnepot binnenstapt, word je als het ware opgezogen in de wereld van het theater. Kleine hoekjes zijn ingekleed met decors en stoelen alsof je in iedere beschikbare ruimte zomaar uit het niets een theaterstuk mag verwachten. Bij het betreden van de zaal viel al onmiddellijk het decor op. Een metalen stelling werd op een ingenieuze manier ingekleed zodat je met de nodige verbeelding als het ware een bos, een speelplaats voor kinderen, wat dan ook, voor je zag verrijzen. De belichting (en af en toe zelfs wat rookeffecten) zorgden er voor dat de sfeer op een perfecte manier werd meegegeven. De acteurs speelden werkelijk op een hoog en homogeen niveau waarbij er dankbaar gebruikt werd gemaakt van het decor en talloze atrributen. Iedere acteur zat perfect in zijn rol en wist de emoties die zijn karakter meemaakte op een fabuleuze manier over te brengen tot hun publiek. Er werd soms eens gelachen en daarna vielen er dan weer momenten van stilte in het publiek. Een teken dat iedereen het verhaal met aandacht en interesse aan het volgen was. En dat is de verdienste van de acteurs (die als een hechte bende vrienden samen aan het spelen waren) en de regisseur. Ik wil bij deze Vincent nog eens extra feliciteren. Ik heb met open mond naar zijn prestatie zitten staren (ook op het moment dat hij op de achtergrond bezig was) en het is nondedju ne krak zoals we zeggen in Zwevegem. Bedankt aan iedereen van de Balsemblomme (zelfs de mensen achter de bar ;-) ) en wees maar zeker dat ik er de volgende keer ook weer zal bij zijn !

2 opmerkingen:

Kurtie zei

Mooie recensie, Pedro, maar ik ga toch mijn eigen recensie schrijven omdat ik dat nu eenmaal graag doe. Gelukkig zullen er in dit geval weinig verschillen zijn, maar het zou wel leuk zijn indien we dit meer zouden doen : elk onze eigen recensie schrijven. Zeker als we van mening verschillen omtrent bepaalde zaken ...

Anoniem zei

Zeker doen, Kurt. Ik vind het altijd leuk om uw recensie te lezen.